مخزن نیتروژن مایع

مخزن نیتروژن مایع

مخزن نیتروژن مایع  LN2 نیز نامیده می‌شود، به مخازن نگهدارنده مایع  نیتروژن گفته می‌شود. توجه داشته باشید هنگامی که جزء به جزء هوا در اثر تقطیر استخراج شود این مایع نیز تولید می‌گردد. معمولا این مایع در کارخانه‌های تولید گاز CO2 و 2 Oتولید می‌شود.

در صورت  خرید نیتروژن مایع  لازم است بدانید که این ماده هیچ رنگ و بویی ندارد. در مورد چگالی آن نیز باید بگوییم که ۲۰ درصد از آب سبک‌تر است. برای نگهداری این محصول از مخازن پیشرفته ای تحت عنوان مخزن نیتروژن مایع استفاده می شود و این مخازن اندازه‌های گوناگونی دارد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد کاربرد و نکات ایمنی مخزن نیتروژن مایع ارائه خواهیم داد. همراه ما باشید.

خرید مخزن نیتروژن مایع

چنانچه قصد خرید مخزن نیتروژن مایع را دارید شرکت پیشران زمهریر آسمان افتخار این را دارد که به عنوان تولید کننده مخزن نیتروژن مایع به شما در خصوص خرید ، نصب و استفاده از این مخازن مشاوره و راهنمایی لازم را ارائه دهد و محصول مورد نظر شما را طراحی و تولید کند، فلذا برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره برای خرید و استعلام قیمت مخزن نیتروژن مایع می توانید با شماره های 79261000-021 و یا 09105929212 تماس حاصل فرمائید.

ساخت مخزن نیتروژن مایع مخزن ازت مایع چیست؟

به صورت کلی اگر در یک محل یا یک بدن یا حتی یک وسیله، گرمایی به وجود آید به آن دما می‌گویند. در هر جسمی که گرما در آن وجود داشته باشد وسیله  گرم گفته خواهد شد. اگر هم گرمایی وجود نداشته باشد به آن واژه سرد اطلاق می‌شود. با توجه به این گفته‌ها سرما به پدیده‌ای گفته می‌شود که اگر گرمایی وجود نداشته باشد آن پدیده رخ خواهد داد. توجه داشته باشید هر چقدر گرمای جسمی کاهش پیدا کند، آن جسم وارد محدوده منفی خواهد شد. به بیان ساده‌تر آن شی یا جسم سردتر می‌شود. اجسام می‌توانند بدون اینکه دمای خود را کاهش دهند، در کنار جسم‌هایی قرار بگیرند که با هم تعامل دارند. در این صورت نیز می‌توانند از نظر گرمایشی به تعامل دست پیدا کنند. کاربرد مخزن ازت مایع دقیقا در همین موضوع است.

انواع مخزن نیتروژن مایع

مخزن نیتروژن مایع در واقع نوعی از مخازن کرایوژنیک می باشد و انواع مختلفی دارد. این مخزن‌ها به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. این مخزن‌ها شامل مخازنی که مصرف آزمایشگاهی آن‌ها پایین است، مخزن‌هایی که مصرف آزمایشگاهی آن‌ها حجم متوسطی دارد و مخزنی که مصرف صنعتی آن‌ها بسیار بالا است می‌شود.

  • مخزن نوع اول که به آن مخزن فلاسک نیز می‌گویند، ظرفیتی از ۱ لیتر تا ۵۰ لیتر دارد.
  • مخزن دوم دوئر نامیده می‌شود. این مخازن‌ دارای حجم ۱۰۰ لیتر تا ۴۰۰ لیتر است. این مخزن‌ها از جنس فولاد استنلس استیل هستند و دارای فشار کاری ۲ تا ۲۴ بار هستند.
  • مخزن نوع سوم نیز برای نگهداری مایع‌هایی که حجم بیشتر از یک تن دارند مورد استفاده قرار می گیرند. این مخزن‌ها دارای حجم ۱ تن تا ۱۰۰ تن و حتی بیشتر است. به این قبیل مخزن‌ها کرایوژنیک گفته می‌شود. این مخزن دو لایه فولادی دارد و بین این دو لایه نیز از یک عایق استفاده شده است. این عایق به این دلیل به کار برده شده است که انتقال حرارت را به حداقل برساند.

انواع مخزن نیتروژن و مخزن نیتروژن مایع پزشکی به صورت عمودی و افقی توسط طراحان و مهندسین مجموعه ما به تولید می‌رسند. این مخازن‌ را می‌توان برای حمل و نقل و جا به جایی مورد استفاده قرار داد.

مطالعه بیشتر:مخزن اکسیژن مایع

 

مخزن نیتروژن مایعمخزن نیتروژن چه کاربردی دارد؟

یکی از بیشترین کاربرد مخزن نیتروژن مایع در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی است. این مخازن بیشتر در کارهای تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درمانگاه ها، مرکز درمانی ناباروری، سرم‌سازی ها، مرکزهای تحقیقاتی دیگر و حتی داروسازی‌ها از جمله مکان‌هایی محسوب می‌شوند که از این مخزن استفاده می‌کنند. در این مخازن‌ از مایع گاز نیتروژن خالص نگهداری می‌شود. البته روش به دست آمدن نیتروژن مایع نیز بسیار جالب است. همانطور که گفتیم گاز نیتروژن مایع از طریق تقطیر شدن قسمت‌های هوا پدید می‌آید.

عکسی از مخزن نیتروژن مایع

معمولا در استخراج و تولید گازهایی مانند اکسیژن و کربن دی اکسید این گاز نیز به تولید می‌رسد. نیتروژن مایع هیچ رنگی ندارد و بدون بو است. گاز نیتروژنی که به صورت مایع است، در دمای ۱۹۶ درجه سانتی گراد با فشار بسیار زیادی به مایع تبدیل شده است. در همین قسمت است که لزوم وجود مخزن ازت مایع نیز مطرح خواهد شد. موادی که در این قبیل مخازن نگهداری می‌شوند، از ورود یا رسوخ هر نوع ماده دیگری به درون خود مصون هستند. علاوه بر این مورد زیاد شدن دما یا کم شدن دما بر روی نیتروژن مایع تاثیری ندارد؛ چرا که این مخازن اجازه این امر را نخواهند داد.همچنین از مخزن نیتروژن مایع برای نگهداری اسپرم گاو هم استفاده می شود.

مخزن نیتروژن مایع پزشکی

به نیتروژن مایع، ازت مایع نیز گفته می‌شود. این ترکیب دارای ویژگی‌های همان ازت مایع است. این مایع قابلیت آن را دارد که دمای آن دسته سلول‌هایی که در وضعیت زنده موجود هستند را کاهش دهد و آن‌ها را در حالت فریز قرار خواهد داد. طی این امر مکانیزم سلول‌های زنده سرعت بسیار کمی پیدا می‌کنند و کاهش دما سبب مردن سلول‌ها و از بین رفتن آن‌ها نخواهد شد. جای دیگری که از ویژگی مخزن نیتروژن پزشکی بهره گرفته می‌شود، آن زمانی است که قصد داریم آن دسته محصولاتی که به صورت فیزیکی موجود هستند و باید آن‌ها را در شرایطی خنک قرار دهیم. همین موضوع کاهش دما سبب شده است که ازت مایع کاربرد بسیار زیادی را در صنایع مختلف داشته باشد. ازت مایع در چند سال اخیر با استقبال عمومی مواجه شده است.

مخزن نیتروژن مایع پزشکی بسیار پرکاربرد است و اهمیت زیادی دارد. یکی از کاربردهای این مخزن در صنعت مواد غذایی و حمل و نقل است.بهرتین و به صرفته ترین روش برای نگهداری نیتروژن مایع استفاده از همین مخازن می باشد. نیتروژن مایع دارای خاصیت سرمایشی بسیار بالایی است، همین امر نیز سبب می‌شود که برای آماده کردن یا فریز کردن انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین در پایین نگه داشتن دما هنگام جا به جا کردن و انتقال دادن مواد غذایی نیز می‌تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد. علاوه بر این مواردی که ذکر کردیم می‌توان با قاطعیت گفت که بیشترین کاربرد مخزن نیتروژن مایع در بیمارستان است و از مایع نیتروژن در بیمارستان برای موارد گوناگونی استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: مخازن سرد

نکاتی ایمنی که باید درباره مخزن نیتروژن مایع بدانید

همانطور که گفتیم از این مخزن برای نگهداری مایع یا جا به جایی آن استفاده می‌شود. اغلب این مخزن‌ها در مکان‌هایی مانند درمانگاه، درمان نازایی، شرکت‌های داروسازی سازی، مطب و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما قبل از اینکه از این مخزن‌ها استفاده کنید همواره باید برخی از نکات را در نظر بگیرید. تمامی این نکات باید به درستی انجام شوند. نکاتی که باید به آن توجه کنید به شرح زیر است.

مطالعه بیشتر :مخزن کربن دی اکسید مایع چیست؟

هنگام استفاده از مخزن نیتروژن مایع از چه پوشش ایمنی استفاده کنم؟

افرادی که از این مخازن استفاده می‌کنند علاوه بر نکاتی که در بالا بیان کرده‌ایم باید به پوشش ایمنی خود نیز توجه داشته باشند. هنگام قراردادن مخازن حتی جابه جای آن باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا آسیبی به کاربر و مخازن وارد نشود. هنگامی که کاربر قصد دارد از این قبیل مخزن و گاز نیتروژن مایع استفاده کند باید پوشش محافظتی برای خود در نظر داشته باشد. این پوشش شامل عینک ایمنی، محافظ صورت یا شیلدهای مخصوص است. عینک‌های معمولی موجود در بازار هیچ نقشی برای محافظت از شما ایفا نمی‌کنند و این امر تحت هیچ شرایطی ایمنی نخواهد بود.

برای دستان خود نیز باید از پوشش‌های ایمنی استفاده کنید. هنگامی که از این مخزن و گاز نیتروژن مایع استفاده می‌کنید، باید پوششی برای دست خود تهیه کنید. برای این امر نوعی از دستکش‌های یکبار مصرف طراحی شده‌اند که به آن نیتریل نیز گفته می‌شود. این دستکش‌ها برای این امر مناسب هستند. دستکش‌های نیتریل که همان دستکش‌های جراحی هستند در واقع یک نوع دستکش یکبار مصرف محسوب می‌شوند و از متریال مصنوعی به تولید رسیده اند. این قبیل دستکش‌ها در فرد حساسیتی ایجاد نخواهد کرد و علاوه بر توانایی انجام کارهای حساس فرد بسیار در آن احساس راحتی خواهد داشت. توجه داشته باشید بعد از استفاده دستکش‌ها را دور بیندازید و دست خود را به خوبی بشویید.

مطالعه بیشتر :لوله کشی استنلس استیل

سخن آخر

گاز نیتروژن به یکی از گازهای موجود در هوا گفته می‌شود که به این گاز نیز ازت هم می‌گویند. این گاز تنها تحت شرایط منحصر به فردی به مایع نیتروژن تبدیل خواهد شد و برای اینکه بتوانید این گاز را در حالت مایع نگهداری کنید، باید برای آن شرایط خاصی را به وجود بیاورید. به همین دلیل است که مخزن نیتروژن مایع تولید شد تا بتوانید گاز نیتروژن مایع را به آسانی نگهداری کنید. این مخزن‌ها دارای کاربرد فراوانی هستند و اغلب در دامداری، کشاورزی و صنعت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همانطور که گفتیم مهمترین کاربرد مخزن نیتروژن مایع در درمانگاه، بیمارستان و مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها است. در صورت وجود هرگونه سوال و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در رابطه با مخازن نیتروژن مایع

  • سوال:ایا برای نگهداری مخازن نیتروژن مایع باید حتما انرا در یک محیط سرپوشیده نگهداری کرد؟

پاسخ : به جهت انکه عوامل محیطی مانند تغییرات دمایی تاثیری بر عملکرد مخزن نیتروژن ندارد نیازی به این موضوع نیست .

  • سوال:قیمت مخزن نیتروژن مایع چگونه تامین می شود؟

پاسخ:قیمت مخزن نیتروژن مایع با توجه به عواملی مثل متریال استفاده شده در ساخت ان ،اندازه ، وزن و وضعیت بازار تعیین می شود فلذا برای کسب اطلاع از قیمت مخزن نیتروژن می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  • سوال:ایا مخزن نیتروژن مایع شرکت پیشران زمهریر اسمان شامل گارانتی می شود؟

پاسخ:بله محصولات ما دو دارای دوسال گارانتی بی قید و شرط و ده سال خدمات پس از فروش هستند.

کاتالوگ مخزن نیتروژن مایع 

فایل مخزن نیتروژن مایع (1)

 

مطالعه بیشتر : مخزن گاز مایع 

مطالعه بیشتر:مخازن تحت فشار 

مطالعه بیشتر :مخزن آرگون مایع

مطالعه بیشتر :خرید آرگون مایع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید