مخازن گاز مایع ال پی جی lpg

در صورتی که قصد خرید مخزن گاز مایع LPG را دارید و یا نیازمند دریافت قیمت این محصول هستید و می خواهید مشاوره فنی مرتبط دریافت کنید  می توانید با همکاران ما به شماره ثابت 79261000-021 و یا شماره همراه 09105929219 – 09934962047 تماس حاصل فرمایید.

گاز مایع ال پی جی نوعی گاز قابل اشتعال می باشد که در ترکیب آن انواع گازهای هیدروکربنی وجود دارد. ترکیب اصلی گاز ال پی جی، بوتان و پروپان بوده، اما به نسبت کمی اتیلن یا اتان نیز در ترکیب خود دارد. کاربرد گسترده این گاز مایع، باعث تولید روزافزون این نوع گاز شده است. علاوه بر این، گاز مایع به عنوان جایگزینی پاک برای سوخت های فسیلی در نظر گرفته شده که همین ویژگی، یکی از دلایل محبوبیت دوچندان این گاز در میان مصرف کنندگان است. نگهداری گاز مایع در مخازن مخصوص، روشی ایمن و متداول بوده که هم از نشتی گاز و هم از اشتعال آن جلوگیری می کند. در مخازن ال پی جی  lpg یا همان مخازن گاز مایع می توان حجم بسیار زیادی از گازها را به صورت فشرده نگهداری نمود. البته باید توجه داشت که فشار گاز از حد مجاز فراتر نرود.

مخزن گاز مایع (LPG)از جنس های گوناگونی ساخته می شود. چیزی که در ساخت این نوع مخازن بسیار اهمیت دارد، توجه به استانداردها می باشد. فشار این نوع مخازن گاز بیشتر از 15 PSI بوده و در برابر عواملی مانند فشار داخلی، خلاء در داخل و فشار خارجی مقاوم می باشند. در حقیقت، سیال از درون به مخزن فشار وارد کرده و عواملی مانند گرم شدن مستقیم و غیر‌مستقیم نیز موجب ایجاد فشار خارجی بر مخزن گاز مایع می شوند.

مطالعه بیشتر: مخزن تحت فشار

تصویری از مخازن گاز مایع شرکت پیشران زمهریر

خرید مخزن ال پی جی

در هنگام خرید مخازن ال پی جی  lpg، به اولین چیزی که بسیار دقت می شود، جنس مخزن است. فولاد، آلومینیوم، چدن و آهن از جمله متریال متداول در ساخت این نوع مخازن هستند. مصرف کنندگان با توجه به محل و نوع استفاده از مخزن، باید نسبت به انتخاب جنس مناسب اقدام نمایند. البته مخازن فولادی در بازار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر متریالی که ذکر شد، استفاده از مواد کامپوزیتی نیز در ساخت این نوع مخازن رایج است. مخازن کامپوزیتی به دلیل مقاومت کششی بالای الیاف کربن، معمولا سبک تر بوده و جابجایی آنها راحت تر است. مورد دیگری که در هنگام خرید این نوع مخازن باید به آن توجه داشت، ضخامت جداره می باشد. با توجه به نوع مصرف مخزن، باید یکی از انواع جداره ضخیم یا جداره نازک را انتخاب نمود.

گذشته از آن، برای خرید مخازن ال پی جی  lpg که به ان مخازن گاز مایع هم گفته می شود توجه به هندسه مخزن نیز اهمیت دارد. معمولا، انتخاب شکل ظاهری مخزن با توجه به محل نصب و قرارگیری آن انجام می شود. ابعاد مخزن نیز دیگر عامل مهمی بوده که در انتخاب و خرید تاثیر خواهد گذاشت. مخازن اغلب به شکل استوانه ، کره و مخروط، طراحی شده و به مرحله تولید می رسند.

مطالعه بیشتر : مخزن آمونیاک

مخازن ال پی جی زمهریر

نحوه نگهداری گاز مایع

گاز مایع به دلیل قابلیت اشتعال بسیار خطرناک بوده و باید تحت شرایط خاصی از آن نگهداری نمود. این نوع گاز را باید همیشه خنک نگه داشته و فشار وارد بر آن را کنترل کرد. این نکات در هنگام حمل و نقل این نوع گازها نیز بسیار حائز اهمیت است. بعلاوه، بر روی مخازن حمل گاز مایع باید تابلوها و علائم هشدار‌دهنده مخصوص نیز نصب شود. همچنین، اگر قرار است گاز مایع در محیط بسته نگهداری شود، باید برای فضای مورد نظر، تهویه مناسب در نظر گرفته شود. نحوه نگهداری گاز مایع و مخازن ال پی جی  lpg باید به گونه ای باشد که احتمال هرگونه انفجار، نشتی، ضربه، فشار خارجی، خفگی و سوختگی شدید کاهش یابد.

نکات مهم ساخت مخزن ال پی جی lpg

مخازن ذخیره‌سازی LPG (گاز مایع نفتی) باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که فشار بالای این گاز را که تحت فشار به حالت مایع نگه داشته می‌شود، تحمل کنند. یکی از نکات مهم در طراحی مخزن LPG استفاده از شیرهای اطمینان و سیستم‌های ایمنی برای کنترل فشار است. اگر فشار داخل مخزن از حد معینی فراتر رود، خطر انفجار وجود دارد. به همین دلیل، شیرهای اطمینان برای تخلیه فشار اضافی و جلوگیری از حادثه بسیار حیاتی هستند.

مطالعه بیشتر : مخزن اسید سولفوریک

تصویر مخزن گاز مایع LPG قابل حمل

کاربردهای مخازن ال پی جی

از مخزن  lpg برای گرمایش خانه هایی که در خارج از شبکه گازرسانی هستند، استفاده می شود. علاوه بر گرمایش، از مخازن ال پی جی به عنوان سوخت جایگزین برای خودروها و وسایل نقلیه دیگر نیز استفاده می کنند. کاربرد دیگر این نوع مخازن به عنوان مبرد، یکی دیگر از دلایل اهمیت آن در بازار می باشد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، مصارف صنعتی مخازن ال پی جی، یکی از مهمترین و متداول ترین کاربرد این نوع مخازن می باشد. در صنعت از این نوع مخازن برای حمل انرژی استفاده می شود. البته که حمل درست و ایمن این نوع مخازن بسیار اهمیت داشته و باید از وارد شدن هر گونه ضربه به مخزن جلوگیری شود؛ زیرا در صورت وارد شدن ضربه، احتمال نشتی گاز به بیرون و در نتیجه انفجار وجود دارد. علاوه بر این، از مخازن ال پی جی  lpg در تاسیسات نیز به وفور استفاده می شود.

مطالعه بیشتر : خرید مخزن کرایوژنیک

تولید مخزن lpg

طراحی مخازن ال پی جی

در طراحی مخازن ال پی جی  lpg پارامترهای مشخصی در نظر گرفته می شود. اولین پارامتری که مهندسین در طراحی این نوع مخازن در نظر دارند، فشار طراحی می باشد. مطابق دستورالعمل های جهانی که برای فشار طراحی ذکر شده، مخازن باید برای شرایطی با بدترین فشار و دما طراحی شوند. البته برخلاف دستورالعمل های عنوان شده، استانداردها، تعریف خاصی برای فشار طراحی در نظر نمی گیرند. در تعیین فشار طراحی باید به حداکثر فشار داخلی یا خارجی مخزن، در حین عملکرد عادی آن توجه نمود. فشار طراحی باید به حدی بالا باشد که تمامی اجزا بتوانند در این فشار بالا، عملکرد مطلوبی از خود نشان دهند.

ظرفیت مخزن، پارامتر دیگری است که باید در زمان طراحی مخزن گاز LPG مایع به آن توجه نمود. اغلبِ مخازنی که برای مصارف خانگی به کار می روند، دارای ظرفیت کمتری نسبت به مخازن صنعتی می باشند. مخازن ال پی جی خانگی که با عنوان domestic lpg tank نیز شناخته می شوند، معمولا دارای ظرفیت 2000 گالن می باشند. باید در نظر داشت که اگر در زمان طراحی مخزن، ظرفیت مناسبی برای مخزن در نظر گرفته نشود، ممکن است در زمستان افت فشار رخ دهد.

مطالعه بیشتر : قیمت مخزن اکسیژن مایع

طراحی مخازن ال پی جی

استاندارد تولید مخازن گاز مایع ال پی جی lpg

در تولید مخازن ال پی جی  lpg از استانداردهای خاصی پیروی می شود. به طور مثال، فشار وارد بر مخزن باید مقدار مشخصی داشته باشد. حتی دمای محیط نیز المان دیگری است که باید در زمان تولید این نوع مخازن آن را در نظر داشت. از جمله استانداردهایی که در تولید مخازن ال پی جی توسط مهندسین بسیار مورد استفاده قرار می گیرند می توان به  ASME SEC 8 DIV1, 2, 12, ADR, DOT, EN12493, EN13445 ADMERKBLATT اشاره کرد. در میان استانداردهای ذکر شده در بالا، استاندارد ASME پرکاربرد‌ترین استاندارد در طراحی مخازن بوده که بسیاری از مهندسان با آن آشنایی کامل دارند.

مطالعه بیشتر : مخزن نیتروژن مایع

نکات ایمنی کار با مخازن ال پی جی

همانطور که گفته شد، گاز مایع به دلیل برخورداری از قابلیت اشتعال، بسیار خطرناک بوده و افراد باید در هنگام کار با مخازن ال پی جی، نکات ایمنی را کامل رعایت کنند. باید توجه داشت که مخازن خالی باید جدا از مخازن پر نگهداری شوند. همچنین، اگر قرار است مخازن در فضای باز نگهداری شوند، باید از تابش مستقیم نور خورشید به آنها جلوگیری نمود. محل نگهداری این نوع مخازن باید به گونه ای باشد که به آنها ضربه و فشار وارد نشده و دمای هوا بیشتر از حد مشخص شده ی استانداردها نباشد. مخازن ال پی جی به دو نوع ثابت و سیار دسته بندی می شوند. نکته ای که در هنگام نصب این نوع مخازن باید در نظر داشت، نحوه قرارگیری آنها در محل است. اگر مخزن از نوع ثابت است، باید به شکلی ایمن و مستحکم در محل نصب شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، باید در زمان کار با مخازن ال پی جی  lpg مواد قابل اشتعال دیگر یا هر چیزی که باعث ایجاد الکتریسیته می شود را از محیط دور کرد. همچنین، افراد باید از کشیدن سیلندرهای گاز مایع بر روی زمین پرهیز نمایید؛ زیرا در این صورت، احتمال نشتی گاز وجود دارد.

مطالعه بیشتر : ایزوتانک

فایل مخزن گاز مایع 

فایل مخزن گاز مایع ال پی جی

سوالات متداول در رابطه با مخزن گاز مایع LPG

  • سوال:قیمت مخازن گاز مایع چگونه تعیین می شود ؟

جواب :این مورد بر اساس حجم مخزن و وضهیت بازار و سایر نکات فنی تعیین می شود که برای دریافت جزییات بیشتر می توانید با همکاران ما در تماس باشید.

نکات ایمنی مخازن ال پی جی

مطالعه بیشتر : قیمت هر کیلو اکسیژن مایع

 

مطالعه بیشتر : قیمت نیتروژن مایع

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید