مخازن پیشرفته کرایوژنیک که بومی‌سازی آن توسط محققان شرکت دانش‌بنیان پیشران زمهریر آسمان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام گرفته بود، تجاری‌سازی شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی و به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشران زمهریر آسمان و برنده تندیس زرین سیزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با بیان این که مخزن‌های کرایوژنیک (زمستیک) برای نگهداری و حمل اکسیژن مایع، نیتروژن مایع و گاز طبیعی مایع شده (LNG) کاربرد دارد، گفت: این مخازن بصورت دو جداره و برای کار در دمای بسیار سرد منفی ۱۹۶ درجه سلسیوس، طراحی و ساخته می‌شوند.

سیدمحمدرضا محمودیان از خلاء بالا، دمای سرد و همچنین فرآیندهای تمیزکاری و تولید به عنوان فناوری‌های به کار رفته در این مخازن نام برد.

وی افزود: این مخازن از جداره داخلی با جنس فولاد زنگ نزن و جداره خارجی با جنس فولاد کربن با پوشش رنگ صنعتی تولید می‌شود که با عایق پرلیت و خلاء بالا از یکدیگر جدا شده‌اند، همچنین گواهی استاندارد ISO-۱۳۴۸۵  برای طراحی و ساخت مخازن کرایوژنیک در بخش پزشکی و سلامت را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل این واحد فناور گفت: مخازن کرایوژنیک در حوزه‌های، نفت و گاز (پالایشگاه، پتروشیمی)، صنایع  فولادسازی، بیمارستان‌ها، مزارع پرورش ماهی، صنایع غذایی، صنایع هوا فضا و های‌تک، در بخش انرژی LNG و در دیگر بخش‌های صنعتی مانند جوش و برش دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند.

وی ادامه داد: مخزن‌های کرایوژنیک با ظرفیت‌های ۲ تا ۶۰۰۰ متر مکعب از فشار ۲ تا ۶۰ بار، برای بخش‌های مختلف در این شرکت تولید می‌شوند.

محمودیان گفت: اگر چه چندین کشور پیشرفته از جمله آمریکا، ژاپن، روسیه، حتی ترکیه و چین تکنولوژی این مخازن را داشتند اما دستیابی به فناوری ساخت این مخازن توسط این شرکت انجام گرفته است.

وی اضافه کرد:  نیاز سالانه کشور به این مخازن حداقل ۵۰۰ دستگاه بزرگ در بخش بهداشت و سلامت و ۱۰۰ دستگاه بزرگ نیز در بخش نفت و گاز است.

 مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشران زمهریر آسمان اعلام کرد: تعداد ۱۰ دستگاه در اندازه‌های مختلف به فروش رسیده است که برای آن، ۴۰ نفر به­طور مستقیم و ۱۲۰ نفر به­ طور غیر مستقیم مشغول به کار بوده‌اند.

وی ادامه داد: با ساخت این مخازن، حدود ۵۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی شده است و چنانچه کل نیاز کشور توسط محصولات تولیدی این شرکت تامین شود ۶ تا ۷ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم با ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی همراه است و برای این منظور، شرکت در حال ورود به بازار فرابورس در راستای تامین سرمایه جهت توسعه بازار است.

 وی در ادامه با بیان اینکه دستیابی به فناوری آن‌گونه که انتظار می‌رود توسط مسئولان دولتی حمایت نمی‌شود، تصریح کرد: در حالی‌که این مخازن مطابق با استاندارد EN-۱۳۴۵۸  اروپا وISO۱۳۴۸۵  تولید می‌شوند، اما تعداد زیادی مخازن مستعمل و از رده خارج شده از کشورهایی مانند اوکراین و روسیه بعنوان  فلزات قراضه وارد کشور می‌شوند و در بازار به فروش می‌رسند، که با نبود استاندارد، عدم کارایی مناسب، اتلاف بالای انرژی و هدر رفت سرمایه همراه هستند.

محمودیان در پایان مراحل مختلف طراحی، ساخت تا تجاری‌سازی این مخازن را تشریح کرد و گفت: طراحی و ساخت این مخازن در سه مرحله تدوین دانش فنی از سال ۱۳۹۲-۱۳۸۸، مهندسی‌سازی دستگاه  از ۱۳۹۴-۱۳۹۲ و ورود به مرحله تجاری‌سازی از  انتهای سال ۱۳۹۴ انجام گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید