مخازن پیشرفته کرایوژنیک که بومی سازی آن توسط محققان شرکت شرکت دانش بنیان پیشران زمهریر آسمان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام گرفته بود تجارسازی شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛ مخازن پیشرفته کرایوژنیک که بومی سازی آن توسط محققان شرکت دانش بنیان پیشران زمهریر آسمان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام گرفته بود تجارسازی شد. سیدمحمدرضا محمودیان مدیر عامل این شرکت در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان با بیان این که مخزن های کرایوژنیک (زمستیک) برای نگهداری و حمل اکسیژن مایع، نیتروژن مایع و گاز طبیعی مایع شده (LNG ) کاربرد دارد، گفت: این مخازن بصورت دو جداره و برای کار در دمای بسیار سرد منفی 196 درجه سلسیوس، طراحی و ساخته می شوند. از تکنولوژیهای به کار رفته در این مخازن خلاء بالا، دمای سرد و همچنین فرآیندهای تمیزکاری و تولید است.جداره داخلی از فولاد زنگ نزن و جداره خارجی از فولاد کربن با پوشش رنگ صنعتی تولید می‌شود که با عایق پرلیت و خلاء بالا از یکدیگر جدا شده اند.این مخازن گواهی تایید عملکرد و انطباق با استاندارد اروپایی ISO 13458 را دریافت کرده است.

وی  با اشاره به این که مخازن کرایوژنیک در حوزه های، نفت و گاز (پالایشگاه، پتروشیمی)، صنایع  فولادسازی، بیمارستان­ها و مراکز سامتی، در مزارع  پرورش ماهی، صنایع غذایی، صنایع هوا فضا و های تک، در بخش انرژی LNG و در دیگر بخش های صنعتی مانند جوش و برش دارای کاربردهای گسترده ای  هستند، تصریح کرد: مخزن های کرایوژنیک با ظرفیت های 2 تا 6000 متر مکعب برای بخش های مختلف در این شرکت تولید می شوند.

مخترع این مخازن در ادامه با بیان این که اگر چه چندین کشور پیشرفته از جمله امریکا، ژاپن، روسیه، حتی ترکیه و چین  تکنولوژی این مخازن را داشتند  اما دستیابی به تکنولوژی ساخت این مخازن برای اولین  در ایران  توسط این شرکت انجام گرفته است، اظهار کرد:  نیاز سالانه کشور به این مخازن حداقل 500 دستگاه بزرگ در بخش بهداشت و درمان و 100 دستگاه بزرگ نیز در بخش نفت و گاز است، واردات این دستگاههای  بزرگ مستلزم هزینه های حمل و نقل بسیار بالایی بود علاوه بر این از خدمات  بعد از فروش برخوردار نبودند.

مدیر عامل  شرکت دانش بنیان پیشران زمهریر آسمان گفت: تعداد 10 دستگاه از این مخازن در اندازه های مختلف به فروش رسیده است، که برای ساخت این 10 دستگاه 40 نفر بطور مستقیم و 120 نفر بطور غیر مستقیم مشغول به به کار بوده اند، حدود 500 هزار دلار نیز ارز کمتری از کشور خارج شده است، و چنانچه کل نیاز کشور بواسطه محصولات تولیدی این شرکت تامین شود 6 تا 7 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم با 600 تا 700 میلیون دلار صرفه جویی ارزی همراه است. برای این منظور شرکت در حال ورود به بازار فرابورس در راستای تامین سرمایه جهت توسعه بازار است.

وی  در ادامه  با بیان این که دستیابی به تکنولوژی آن گونه که انتظار می رود توسط مسئولین دولتی حمایت نمی شود،  تصریح کرد: در حالی که این مخازن مطابق با استاندارد اروپایی EN13458 تولید می شوند، اما تعداد زیادی مخازن مستعمل و از رده خارج شده از کشورهایی مانند اوکراین و روسیه بعنوان  فلزات قراضه وارد کشور می شوند  و در بازار بفروش می رسند، که با عدم استاندارد، عدم کارایی مناسب، اتلاف بالای انرژی و هدر رفت سرمایه همراه هستند.

محمودیان افزود: دولت بجای حمایت از تولید داخل به واردکنندگان این مخازن از کشورهای ترکیه، چین و هند ارز مبادله ای می دهد، عملا از وارد کننده حمایت می کند تا تولید کننده داخلی از شرایط رقابت کنار گذاشته شود،  و این یعنی حمایت از اشتغال در کشورهای خارجی از طریق دارایی­های ملت ایران است.

وی در پایان مراحل مختلف طراحی، ساخت تا تجاری سازی این مخازن را تشریح کرد و گفت: طراحی و ساخت این مخازن در سه مرحله کارهایی تحقیقاتی و آزمایشگاهی و در واقع تدوین دانش فنی از سال 1392-1388، مهندسی سازی دستگاه  از 1394-1392 و ورود به مرحله تجاری  سازی از  انتهای سال 1394 انجام گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید