اشنایی با مخازن پالایشگاهی  و انواع انها

چنانچه قصد استعلام قیمت و یا نیاز به مشاوره فنی در زمینه انواع مخازن نفتی و انواع مخازن پالایشگاهی دارید می توانید با همکاران ما در درپارتمان فروش به شماره تماس های 79261000-021 و یا 09934962047 – 09105929219 تماس حاصل فرمایید.

مخازن یکی از پر استفاده ترین تجهیزات در صنایع پالایشگاهی می باشند. مخازن بر حسب شکل هندسی، یا موادی که در تولید آن مورد استفاده قرار میگیرد، سیالاتی که داخل آن قرار است نگهداری شود و محیطی که مخزن در آن قرار می گیرد با هم تفاوت دارند. انواع مختلفی از مخازن برای ذخیره مایعات در پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مخزن پالایشگاهی
محزن پالایشگاهی

انواع مخازن پالایشگاهی

1.        مخازن پالایشگاهی با سقف ثابت

2.       مخازن پالایشگاهی با سقف شناور خارجی

3.      مخازن پالایشگاهی با سقف شناور داخلی

4.      مخازن پالایشگاهی افقی

5.      مخازن پالایشگاهی ذخیره سازی مایعات (LOX، LIN، LAR، LNG و …)

مخازن  قابل استفاده در پالایشگاه و صنعت پتروشیمی (مخازن کرایوژنیک) از دو مخزن تشکیل شده است که مخزن اصلی درون یک پوسته خارجی قرار می گیردو حد فاصل این دو مخزن ، از مواد عایق مانند پرلیت تشکیل شده است که بر اساس روش غربال مولکولی عمل می نماید.
مخزن درونی لوله های درونی مخزن ، از جنس استنلس استیل می باشد که این امر در کنار تست های زیادی که بر روی مخزن انجام می گیرد موجب تضمین مرغوبیت و کیفیت مایعات گازی می باشد که خود عامل مهمی در بالا نگه داشتن خلوص گازهاست. این مخازن با استفاده از تکنیک های پیشرفته و فناوری روز دنیا که تحت سیستم کنترل کیفیت می باشد، ساخته می شود. آیتم های متعدد در طراحی و ساخت این مخازن را جزو تجهیزات پیشرفته در سطح دنیا قرار داده است ، ذکر این نکته لازم است که در صورتی که شما اقدام به خرید ارگون مایع  ،  خرید اکسیژن مایع بیمارستانی و یا خرید کربن دی اکسید مایع کرده اید نیاز به مخازنی با تکنولوژی متفاوت از مخزن پالایشگاهی برای نگهداری مایعات خود دارید.

خرید مخازن پالایشگاهی

چنانچه قصد خرید این محصول و یا اخذ قیمت و دریافت مشاوره فنی و تخصصی در رابطه با ان را دارید می توانید با همکاران ما به شماره ثابت 79261000-021 و یا شماره همراه 09105929219 – 09934962047 تماس حاصل فرمایید

مخزن سقف ثابت

مخازن سقف ثابت پالایشگاهی از جمله مخازن نگهداری مایعات با نقطه جوش پایین است .لازم به ذکر است این مخازن دارای ظرفیت بالا و از طرفی فشار نزدیک به اتمسفر دارد این مخازن پالایشگاهی  در صنایع نفت و گاز داری کاربرد وسیعی می باشند .

برخی از امکانات مخازن سقف ثابت عبارت اند از :

دریچه بخار : یکی از مهم ترین امکانات مخزن می باشد که به ان دریچه تنفسی هم گفته می شود که بدون ان مخزن ممکن است در معرض اسیب ناشی از فشار در هنگام شارژ مخزن قرار بگیرد.

مخازن پالایشگاهی افقی

این مخازن از فولاد و پلی استر تقویت شده با فایبر گلاس ساخته شده اند . مخازن افقی با در نظر گرفتن طول بیش از 5 برابر قطر ساخته می شوند که این کار به حفظ ثبات ساختاری کمک می کند . همچنین این مخزن مجهز به دریچه های خلا فشار است .

مطالعه بیشتر:lng چیست؟

روش شارژ مخازن پالایشگاهی و پتروشیمی

مخازن در صنعت پالایشگاه و پتروشیمی کاربرد های زیادی دارند مخازن مورد استفاده در مجموعه های پتروشیمی معمولا با ظرفیت های بالا و فشار کاری 5 تا 15 بار می باشد.
روش شارژ مخازن در این مجموعه ها به دو صورت است:
1-با استفاده از کولد باکس:در این روش کولد باکس با استفاده از تفکیک هوا اکسیژن و نیتروژن و …از هم جدا می نماید و با استفاده از وکیوم ژاکت به مخزن انتقال پیدا می کند.
2-با استفاده از تانکر های حمل(سمی تریلر):در این روش گاز مورد نظر در مرکز دیگری تولید شده و با استفاده از مخازن حمل به مخزن ازت  اصلی اتنقال پیدا می کند.

در برخی مراکز پالایشگاهی مازاد تولید را برای جلوگیری از اتلاف انرژی  به بازار عرضه می کنند  که این خود یکی از روش های تامین منابع مالی می باشد.

مخازن ذخیره سازی پتروشیمی
مخازن ذخیره سازی پتروشیمی

اطلاعات فنی مخازن پالایشگاهی و پتروشیمی

 

نصب مخازن پالایشگاهی و پتروشیمی
نصب مخازن پالایشگاهی و پتروشیمی

مخازن  قابل استفاده در پالایشگاه و صنعت پتروشیمی کی از مصارف نیتروژن در پالایشگاه ها و مجموعه های مشابه برای تولید نفت، مواد نفتی و بنزین است که  برای انتقال مواد در مسیر های گوناگون  استفاده می گردد.
ایجاد فشار مورد نیاز برای جا به جایی مواد و اکسیژن زدایی از دلایل استفاده از نیتروژن می باشد.در این حالت میزان اکسیژن کاهش پیدا کرده و احتمال اشتعال به شدت کاهش می یابد.
بلنکت کردن(پوشش گاز نیتروژن )به دلیل جلوگیری از ترکیب شدن مواد با اکسیژن از این روش استفاده می شود استفاده از نیتروژن ایمنی را به شدت افزایش می دهد.

مخازن ذخیره نیتروژن به دو دسته تقسیم می شوند که این تقسیم بندی بر اساس میزان حجم مورد نیاز می باشد.به طور معمول از ظرفیت بیش از 5000 متر مکعب از نمونه (Storage Tank ) استفاده می گردد و در حجم های کمتر از 500متر مکعب از نمونه می باشد.