شیر اطمینان 

شیر اطمینان در مقابل فشار بالای ورودی و جهت محافظت از سیستم استفاده می شود. نام دیگر آن شیر اطمینان (سفتی ولو) صنعتی می باشد. طراحی این مدل شیر اطمینان به این صورت است که روی ورودی یک سیستم تحت فشار قابلیت نصب را دارد. دیسک یکی از اجزای مهم این شیر محسوب می شود که برخالف ورودی آن حرکت می کند. از این طریق به راحتی می تواند از برقراری جریان کامالً جلوگیری نماید. از یک فنر هم به غیر از دیسک جهت نگه داشتن آن استفاده خواهد شد.

مطالعه بیشتر :ایزوتانک

تصویر سیفتی ولو از چند زاویه

شیر اطمینان به شیر ایمنی نیز شهرت دارد. مانند انواع دیگر شیرآلات دارای یک بدنه می باشد که شامل: المان های عملیاتی است. عملکرد آن هم به این صورت است که روی هر فشاری قابلیت تنظیم را دارد. وقتی که دیسک برای شروع حرکت به سمت بالا میرود نیرو افزایش خواهد یافت. این حرکت بالا رفتن کامالً خواهد کرد. به این دلیل فشار بیش از ادامه پیدا می کند و به این ترتیب فشار سیستم هم افزایش پیدا حد آن صورت خواهد گرفت. اما این نکته قابل ذکر است که فشار برای شیرآلات تقریباً ۱۰ درصد می باشد.

 

شیر اطمینان به شیر ایمنی نیز شهرت دارد. مانند انواع دیگر شیرآلات دارای یک بدنه می باشد که شامل: المان های عملیاتی است. عملکرد آن هم به این صورت است که روی هر فشاری قابلیت تنظیم را دارد. وقتی که دیسک برای شروع حرکت به سمت بالا میرود نیرو افزایش خواهد یافت. این حرکت بالا رفتن کامالً خواهد کرد. به این دلیل فشار بیش از ادامه پیدا می کند و به این ترتیب فشار سیستم هم افزایش پیدا حد آن صورت خواهد گرفت. اما این نکته قابل ذکر است که فشار برای شیرآلات تقریباً ۱۰ درصد می باشد.

مطالعه بیشتر :مخزن اسید سولفوریک

از جمله دلایلی که موجب افزایش فشار در درون سیستم ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   ایراد در لوله های مبدل حرارتی  
  • مسدود نمودن مجرای تخلیه  آتش سوزی  
  • از کار افتادگی سیستم خنک کننده  
  • عملکرد نادرست و یا خراب شدن شیر های تقلیل  درون سیستم
  •  واکنش های شیمیایی صورت می گیرد 
  •  افزایش بیش از حد حرارت

شیر اطمینان

انواع شیر اطمینان

 شیر اطمینان (Valve Safety Pressure )را از لحاظ عملکرد تقسیم بندی می کنند. می توان گفت دارای جنس و نوع اتصال متفاوتی هستند که در ادامه دسته بندی آن ها را شرح خواهیم داد. از لحاظ عملکرد شیر های اطمینان به چند دسته تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی شامل  صنعتی، شیر اطمینان ریلیف و ریلیف ولو می باشد.

مطالعه بیشتر : مخزن آمونیاک

مدل سیفتی ولو

 در این نوع مدل به صورت خودکار فشاری که اضافه یا بیش از حد باشد را با توجه به تنظیماتی که دارد از مدار خارج می کند. زمانی که فشار خط به حالت نرمال برگردد مسیر سیال را به مسیر اصلی خود وارد خواهد کرد. به این مدل سوپاپ اطمینان نیز گفته می شود. به طوری که عملکرد این نوع از شیر اطمینان مثل سوپاپ می باشد که روی زودپز های آشپزی تعبیه شده؛ یعنی تا زمانی که تخلیه کامل فشار صورت بگیرد، عمل می کند.

مدل ریلیف

 در این نوع مدل عملکرد متفاوتی خواهید دید. بر همین اساس این شیر اطمینان به سه دسته وکیوم و فشار کم و پایلوتی تقسیم بندی می شود. به طور کلی می توان گفت نوع مدل پایلوت به صورت خودکار از راه دور فشار را کنترل می کند و به یک سیستم حفاظتی هم متصل می باشد. در نوع وکیوم آن می توان گفت به طور خودکار زمانی که بین فشار اتمسفر محیط و خطوط تفاوت به وجود بیاید و فشار استاتیک روی تخلیه خواهد کرد. این دو نوعی که نام بردیم از نوع پرکاربرد و مهم شیرهای اطمینان گاز را کامالً ریلیف محسوب می شوند. در این مدل عملکرد به صورت فنری خواهد بود و سیستم به صورت اتوماتیک فشار استاتیک را روی گاز و سیال تخلیه خواهد کرد.

مطالعه بیشتر : مخازن تحت فشار

چند نمونه شیر اطمینان

سیفتی ولو فشار کم

 وقتی که در سیستم، یک فشار اتمسفری متفاوتی در خط لوله موجود باشد؛ سیستم به طور اتوماتیک آن فشار را روی گاز تخلیه خواهد کرد. می توان گفت عملکرد فنری هم خواهد داشت.

سیفتی ولو فشار وکیوم

 در این مدل زمانی که افت فشار منفی و نزدیک به فشار اتمسفر باشد سیستم به صورت اتوماتیک فشار ها را تخلیه خواهد کرد عملکرد آن هم به صورت فنری می باشد.

شیر اطمینان ریلیف ولو

 این نوع از شیر های اطمینان با نام فشار شکن شهرت دارند که جهت تبدیل نمودن یک فشار بالا به فشاری که به صورت خودکار تنظیم شده کاربردی است. میتوان گفت در سیستم های اتوماتیکی که توسط فشار استاتیک و در مخزن مایع به کار گرفته می شود که عملکرد آن هم به صورت فنری می باشد.

مطالعه بیشتر : خرید نیتروژن مایع

 

انواع سیفتی ولو صنعتی

کاربرد شیر اطمینان

 شیر اطمینان جهت اطمینان از امنیت بالاتر در انواع دستگاه هایی مثل: تصفیه نفت، انواع دستگاه های گرمایشی، پمپ آب، صنایع غذایی و دارویی، پالایشگاه های نفت و گاز، صنایع نوشیدنی، پتروشیمی و غیره بسیار کاربرد دارد. نام دیگر شیر اطمینان، ایمنی یا همان سفتی ولو معرفی شده است که اساس کاربرد عمده شیر اطمینان یا همان شیر ایمنی جلوگیری نمودن از فشار بیش از اندازه بر روی مخزن های تحت فشار می باشد. به طوری که روی مخزن های تحت فشار قرار می گیرد و زمانی که فشار افزایش پیدا خواهد کرد وارد عمل خواهد شد که با باز نمودن دریچه خود بخشی از آن سیال را از سیستم خارج خواهد کرد.

مطالعه بیشتر : قیمت مخزن اکسیژن مایع

شیر اطمینان صنعتی

 شیر اطمینان صنعتی بر روی مخازن به شکل مستقیم نصب نخواهد شد. زمانی که میزان فشار خیلی بالا برود در واقع این شیر وارد عمل خواهد شد که با باز نمودن دریچه مقداری سیال را خارج خواهد کرد. با کاهش فشار در جریان و مخازن تحت فشار بسیار کاربردی است. در واقع زمانی که فشار به حداکثر خودش نرسیده باشد این شیر عمل نخواهد کرد. خرید شیر اطمینان صنعتی برای انتقال گاز سیال و بخار بسیار کاربردی است. جنس شیر اطمینان صنعتی از فولاد ضد زنگ و چدن می باشد.

شیر اطمینان سفید

قیمت شیر اطمینان

 یکی از تجهیزات ایده آل که در صنعت، ایمنی را تامین خواهد کرد شیر اطمینان می باشد. بنابراین طبیعی . اصولا از قرار گرفتن است که قیمت شیر اطمینان با توجه به نوع استاندارد آن باال باشد جهت جلوگیری مخازن تحت فشار، شیرآلات، لوله ها و غیره در شرایطی که فشار بیش از حد خواهد شد؛ استفاده می شود. دقت کنید حتماً در زمان خرید شیر اطمینان به مورد psv آن توجه کنید. بنابراین مطمئن باشید شیر اطمینان یکی از وسایل بسیار خوب جهت ایمنی محسوب می شود.

تصویر شیرهای اطمینان

تفاوت شیر اطمینان و شیر فشار شکن چه مواردی می باشد؟

 هر دو اصطلاح در واقع به شیر هایی اشاره خواهد داشت که جهت آزاد نمودن فشار از یک سیستمی که تحت فشار قرار گرفته استفاده می شود و کمال کاربردی هستند. اما در رابطه با تعاریف فنی، در هر دو تفاوت هایی مشاهده خواهد شد. اصطلاح شیر فشار شکن در واقع به شیری گفته می شود که در یک سیستمی که تحت فشار میباشد جهت کنترل فشار برای بهینه عملکرد و بهینه سیستم قابلیت استفاده را دارد. شیر های کمکی برای کمک به تسهیلات در مانع از خرابی سیستم و محافظت از تجهیزات در مقابل شرایطی که ممکن است تحت فشار قرار بگیرند طراحی شده اند. اما اصطلاح شیر اطمینان به شیر هایی گفته می شود که جهت محافظت از افراد، فرآیندها و اموال طراحی شده اند و به یک شیر مطمئن اشاره دارد که فشار را برای جلوگیری نمودن از فاجعه آزاد خواهد اگر شیر های فشارشکن دیگر نتوانستند فشار را کنترل کنند و به اندازه کافی در سیستم قابلیت کرد. مثالً کنترل نداشته باشند شیر اطمینان وارد عمل خواهد شد.
مطالعه بیشتر :خرید مخزن کرایوژنیک

PRESSURE SAFETY VALVE

هدف کلی این دو شیر کامالً است. هر دو دارای دریچه هایی برای کاهش فشار هستند. طوری یکسان طراحی شده اند که از سیستم هایی که تحت فشار بیش از حد قرار گرفته باشند در آن شرایط به موجب ایمنی باال، فشار را از بین خواهند برد. اما دریچه های فشار شکن و شیر اطمینان نسبت به همدیگر متفاوت عمل خواهند کرد. مثالً شیرهای فشار شکن جهت کنترل فشار، اغلب در سیستم های هوای فشرده یا سیال طراحی می شوند که متناسب با افزایش فشار باز خواهند شد یعنی که سیستم اگر بیش از حد فشار داشته باشد تمام مسیر را باز نمی کند و به تدریج فشار از مسیر باز خارج خواهد شد و به سیستم اجازه می دهد که به سمت فشار متعادل برگردد. زمانی که فشار سیستم به تعادل رسید شیر دوباره بسته خواهد شد. اما شیرهای اطمینان به یک دلیل استفاده می شوند و به جای کنترل فشار در یک سیستم به گونه ای طراحی شده اند که در صورت خرابی سیستم یا موارد اضطراری کامل باز خواهند شد.

مطالعه بیشتر :قیمت نیتروژن مایع

استانداردهای شیر اطمینان

با توجه به برنامه های مختلف و معیارهای عملکردی که مورد تقاضای صنایع گوناگون می باشد به طور گسترده از شیر اطمینان استفاده خواهد شد. هر کدام از این مدل ها دارای استاندارد های ملی مختلفی می باشند که می توان از معروف ترین آن ها به استاندارد I ASME و VIII ASME اشاره کرد. این استاندارد ها در بخار و مخازن تحت فشار کاربرد دارند. اما استانداردهای 25.3 PTC ANSI/ASME برای شیرهای اطمینان و همینطور دریچه های ریلیف کاربردی هستند.

اجزای سیفتی ولو

شیر اطمینان فشار بالا چیست؟ 

اشاره کردیم در یک سیستمی که تحت فشار بسیار بالا قرار بگیرد شیر اطمینان وارد عمل خواهد شد. توسط یک فنر کامالً به نحوی که می توان گفت این شیر بسته شده و با بالا رفتن فشار به قسمت پشت شیر که به اصطلاح یک فشار استاتیکی صورت می گیرد به سرعت باز خواهد شد. وظیفه این شیر محافظت از سیستم در مقابل تغییرات فشار است. البته می توان گفت برای سیستم های مخازن و لوله کشی، شیر اطمینان بسیار کاربردی است.

مطالعه بیشتر : مخزن گاز مایع

خرید شیر اطمینان

 برای خرید شیر اطمینان می توان از سایز های یک دوم تا ۲۴ اینچ درخواست نمود. البته در جنس های گوناگونی چون فولاد، استیل، برنج و برنزی می توان آنها را تهیه نمود. می توان برای خرید شیر اطمینان در دو نوع اتصال دنده ای و فلنجی اقدام نمود که هر کدام از موارد یاد شده دارای قیمت های متنوعی خواهند بود.

چند شیر اطمینان صنعتی

لیست قیمت شیر ایمنی یا شیر اطمینان

 همان طور که اشاره کردیم شیر های اطمینان از چندین نوع در بازار عرضه خواهند شد که هر کدام از آنها دارای لیست قیمت متنوعی می باشند. جهت دریافت بروزترین قیمت می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. با توجه به صنایع گوناگون شما می توانید جهت خرید و استعلام قیمت از نوع مدل انتخابی خود و استاندارد آن مطمئن شوید. در صورت عدم آگاهی نیز جای هیچگونه نگرانی نیست؛ زیرا کارشناسان در این زمینه راهنمای شما خواهند بود. در صورت هر گونه ابهام و سوالی بخش محصوالت و توضیحات مربوط به آن را مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر :قیمت آرگون مایع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید