رگلاتور اکسیژن

 برای اینکه شناخت مناسبی از رگلاتور اکسیژن داشته باشیم، بهتر است ابتدا تعریفی از آن برای خودمان به وجود آوریم. رگلاتور در واقع تنظیم کننده میزان جریان اکسیژن در دستگاههای محافظ است و کنترل میزان جریان را بر عهده دارد. در واقع به این جهت از رگولاتور استفاده می شود که میزان اکسیژن مناسب برای یک بیمار را تنظیم کند. رگلاتور مسئول کنترل ورود جریان اکسیژن به دستگاه است و از این جهت میتواند تاثیر خود را بر فرآیند تنفس نشان دهد. رگولاتورها با انواع مختلفی از نظر اندازه و طراحی در بازار عرضه میشوند و کسی که به دنبال خرید رگلاتور اکسیژن است باید ابتدا در نظر بگیرید که چه نوع از این دستگاه برای او مناسب خواهد بود.

مطالعه بیشتر : مخزن کرایوژنیک

رگلاتور اکسیژن

خرید رگلاتور اکسیژن از پیشران زمهریر آسمان

 رگلاتور اکسیژن با انواع مختلفی در بازار وجود دارد و شما برای خرید آن باید دقت زیادی داشته باشید و بهترین انتخاب را پشت سر بگذارید. مثالً یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید میزان خلوص رگلاتور است. بسیاری از رگلاتورهای اکسیژن به عنوان رگولاتور با خلوص بالا شناخته می شوند. در واقع این رگولاتورها در برابر آلاینده های خارجی میتوانند از دستگاه اکسیژن به بهترین شکل محافظت کنند. رگولاتورهای خلوص بالا به مولفه هایی مثل رطوبت و اکسیژن حساسیت دارند. البته ویژگیهای گوناگون دیگری هم هستند که در خرید باید به آنها دقت داشته باشید. مثالً شما باید روی اعتبار فروشنده هم حساس باشید. دستگاهی که شما قصد خرید آن را دارید، در سلامتی انسان تاثیر مستقیم دارد. اگر از فروشنده غیر قابل اعتماد این محصول را بخرید ممکن است، نوع فیک و تقلبی را در اختیار شما قرار دهد و عمالً سلامتی شما را به مخاطره اندازد. برای اینکه بهترین مسیر را در خرید یک رگولاتور پشت سر بگذارید پیشنهاد میکنیم این محصول را از زمهریر بخرید. زمهریر بهترین و استانداردترین رگولاتورها را به فروش میرساند و تمامی محصولات آن مجوز بهداشتی دارند. از لحاظ قیمت هم محصوالت این مجموعه بسیار مناسب هستند. 

مطالعه بیشتر : مخزن اسید سولفوریک

تصویر رگلاتور های اکسیژن

 

قیمت رگلاتور اکسیژن

 در خرید رگلاتور اکسیژن قطعاً اولین چیزی که به آن فکر خواهید کرد، قیمت رگلاتور است. هیچ کس نمیتواند بیشتر از توان مالی خود برای خرید یک محصول اقدام کند و خرید مانومتر گاز اکسیژن هم از این قاعده مستثنا نیست. در تعیین قیمت عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • طراحی: به طور کلی رگلاتورهای اکسیژن در دو نوع برنجی و استیل طراحی میشوند. هر کدام از این رگولاتورها بر اساس ویژگی هایی که دارند قیمت متفاوتی خواهند داشت.

 

  •  کاربرد: رگلاتور اکسیژن ممکن است در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از این محصول در صنایع پزشکی، جوش و برش به شدت استفاده میشود و بر اساس نوع کاربرد، قیمت متفاوتی خواهد داشت.

 

  • سیلندر: رگولاتورها معموالً از سیلندرهای گوناگونی استفاده میشود که خلوص آنها با هم تفاوت دارد. بیشترین میزان خلوص مربوط به سیلندرهایی است که در مصارف پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند و عدد آنها نزدیک به ۱۰۰ درصد میباشد.

مطالعه بیشتر : مخزن گاز مایع

رگلاتور اکسیژن صنعتی

 رگلاتور اکسیژن فقط قرار نیست مصارف پزشکی داشته باشد و در صنعت هم کاربردهای زیادی از خود نشان داده است. مانومتر گاز اکسیژن در حال حاضر در فرایندهای متعدد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. البته در صنعت هم این محصول برای کنترل اکسیژن و تنظیم جریان آن کاربرد دارد. دقت داشته باشید که انواع صنعتی رگولاتور در هنگام طراحی بدون روغن تولید می شوند. معروف ترین رگال تورهایی که برای صنعت تولید شدهاند رگلاتور گیج است. این رگلاتور بیشتر برای جوشکاری و برش مورد استفاده قرار میگیرد. البته در هنگام خرید رگلاتور اکسیژن صنعتی عالوه بر نکاتی که در بخشهای قبلی برای خرید خدمت شما بیان کردیم توجه به اندازه صفحه نمایشگر و نشانگر میزان فشار ضروری است. برای کنترل میزان اکسیژن توجه به این دو عدد حساسیت زیادی دارد و اگر اندازه نمایشگر یا نشانگر میزان فشار استاندارد نباشد، ممکن است اشتباهاتی در هنگام استفاده از رگولاتور رخ دهد و آسیبهای مالی و جانی به همراه داشته باشد.

مطالعه بیشتر : مخزن آمونیاک

یک تصویر از یک رگولاتور اکسیژن

 

تعداد گیج رگلاتور اکسیژن

 یکی از موضوعاتی که هنگام خرید رگلاتور اکسیژن باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید، تعداد گیج رگلاتور است. به طور کلی در حالت عادی دو گیج بر روی رگلاتور نصب میشود. یکی از آنها صرفاً برای نشان دادن میزان فشار وارد شده بر رگلاتور است و گیج دوم فشار خروجی را نمایان میکند. در این حالت اصطالحاً می گویند رگولاتور چهار پورت شده است. البته در برخی دیگر از رگولاتورها ممکن است فقط یک گیج برای نمایش فشار خروجی اکسیژن استفاده شود. در این حالت می گویند رگلاتور ۳ پورت شده است. اگر پس از خرید رگولاتور متوجه شدید که بر روی آن هیچ گیجی وجود ندارد ، چندان توجه کنید. برخی از رگولاتورها در طراحی خود نیازی به گیج نداشتهاند و به همین دلیل بر روی آنها از این ابزار استفاده نشده است. به یک نکته دیگر هم دقت داشته باشید که معموالً اندازه گیج رگلاتور ها با هم متفاوت می شود که این موضوع به تفاوت ابعاد رگولاتور مرتبط است.

مطالعه بیشتر : مخازن تحت فشار

نصب رگلاتور اکسیژن

 زمانی که رگلاتور اکسیژن را خریداری کردید، باید نسبت به نصب آن بر روی کپسول اکسیژن اقدام کنید. برای نصب مانومتر گاز اکسیژن چند مرحله را باید پشت سر بگذارید. مهمترین مراحلی که برای نصب رگلاتور لازم است طی کنید عبارتند از:

 

  •  در گام اول باید واشر انتخاب کنید. برای انتخاب واشر باید به ورودی رگولاتور نگاه کنید و بر اساس آن بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

  •  بعد از اینکه واشر را انتخاب کردید باید پیچ تنظیم رگلاتور را بر خلاف جهت حرکت عقربه ساعت چرخش دهید تا رگلاتور به طور کامل بسته شود. ضمنا شما باید شیر خروجی رگولاتور را هم کامالً ببینید. برای بستن آن تنها کافی است پیچ تنظیم شیر را مشابه با پیچ تنظیم رگلاتور بچرخانید.

 

  • پس از اینکه مراحل قبلی را انجام دادید وقت آن میرسد که کانکشن را به سیلندر وصل کنید. البته دقت داشته باشید که این اتصال بدون وارد شدن هیچ فشاری به رزوه شیر سیلندر انجام شود. اگر ورودی با شیر هماهنگ نگردید باید رگولاتور خود را عوض نمایید.

 

  • در مرحله بعدی شیر را با آرامش کامل باز کنید و گیج آن را چک نمایید. اگر میزان نمایش داده شده از مقدار استاندارد شما کمتر بود به این شک کنید که قسمت اتصال شیر به کانکشن در رگلاتور نشتی داشته باشد. نشتی می تواند خطراتی برای استفاده کننده گاز اکسیژن به همراه داشته باشد و از لحاظ ایمنی خطرناک است. در چنین شرایطی بهتر است تمام اتصالات را نشت یابی کنید. 

مطالعه بیشتر : ایزوتانک

یک نوع رگولاتور اکسیژن

کاربردهای رگولاتور اکسیژن

 رگلاتور اکسیژن در مصارف متعدد کاربرد دارد و میتوان با خرید آن از این کاربردها بهره برد. آشنایی با کاربردهای مانومتر گاز اکسیژن به شما کمک میکند در خرید آن دقیقتر عمل کنید. مهمترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

صنعت: خرید رگلاتور اکسیژن در صنعت برای مراقبت از تجهیزات و ابزارهای عملیاتی به شدت کاربرد دارد. این محصول در صنعت در سه دسته مانومتر فشار پایین، فشار بالا و الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

  • جوشکاری: از آنجایی که فشار اکسیژن موجود در کپسول بسیار زیاد است، با آن نمیتوان جوشکاری انجام داد و در این شرایط است که رگولاتور در جوشکاری برای ما کاربرد پیدا میکند.
  • آزمایشگاه: در آزمایشگاه نیز رگلاتور کاربردهای مختلف از خود نشان داده است. البته به دلیل تنوع فرایندهایی که در آزمایشگاه اتفاق می افتند، معمول از مانومترهای گوناگونی مثل تک مرحله ای و دو مرحلهای برای انجام عملیاتهای آزمایشگاهی کمک گرفته میشود.
  • پزشکی: مهمترین کاربرد رگلاتور اکسیژن استفاده از آن در مراقبتهای پزشکی و بهداشتی از بیماران است. این محصول در تنظیم اکسیژن مورد نیاز بیماران و مراقبت از آنها تاثیر زیادی دارد و حتماً باید از آن استفاده شود.

مطالعه بیشتر : قیمت نیتروژن مایع

انواع مختلف رگلاتور

 اکسیژن رگلاتور اکسیژن در انواع مختلفی تولید میشود و هر کدام از نمونه های آن برای مصارف مشخصی مورد استفاده قرار میگیرند. برای اینکه این محصول را خریداری کنید، ابتدا لازم است انواع آن را بشناسید. مهمترین انواع رگلاتور عبارتند از:

  • رگولاتور معمولی: معروفترین نوع رگلاتور است و میزان فشار خروجی آن حداکثر ده بار میباشد. این مدل رگلاتور بیشتر در مصارف جوشکاری و برشکاری مورد استفاده قرار میگیرد.
  •  رگلاتور استیلن: این مانومتر گاز اکسیژن زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که گاز استیلن با فشار زیاد فشرده شود. در صورتی که گاز استیلن بیش از حد فشرده شود، احتمال انفجار آن وجود دارد. فشار اکسیژن وارد شده بر این رگلاتور حداکثر ۴۰ بار و فشار خروجی آن ۱.۵ بار خواهد بود.
  • مانومتر فشار قوی: یکی از معروفترین رگلاتور هایی است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا برای کنترل گاز پروپان از آن استفاده میکنند. نکته جالب در مورد این رگلاتور این است که درجه نمایشگر ندارد.
  • رگلاتور آرگون: آرگون از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مانومتر اکسیژن دارد و البته تفاوتهای ظاهری مثل جاگیری متفاوت درجه نمایشگر مانومتر هم در آنها دیده میشود.

مطالعه بیشتر : قیمت اکسیژن مایع

رگولاتور اکسیژن در حال کار

ایمنی کار با رگولاتور اکسیژن

 رعایت برخی نکات، ایمنی شما را در هنگام استفاده از رگلاتور اکسیژن بالا میبرد. مثالً پیشنهاد می شود که در حد فاصل رگلاتور و سیلندر به هیچ وجه از مبدل یا آداپتور استفاده نشود. یکی از نکات ایمنی دیگری که در هنگام کار با رگولاتور باید مد نظر قرار گیرد اتصالات آن است. همیشه دقت داشته باشید که اتصالات این قسمت باید خیلی ضعیف یا بیش از حد محکم باشند. نکته بسیار مهم دیگری که همیشه باید مد نظر قرار دهید عدم جایگزینی اتصالات موجود بر روی رگولاتور با دیگر تجهیزات گازی است. زمانی که میخواهید رگلاتور را تنظیم کنید به هیچ وجه به طور مستقیم به شیشه آن نگاه نداشته باشید. توصیه میکنیم رگلاتور هایی را خریداری کنید که هم فشار ورودی و هم فشار خروجی را به شما نشان دهند.

مطالعه بیشتر : قیمت مخزن اکسیژن مایع

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید